سریال و انمیشن

معرفی و نقد سریال ترکی عشق ۱۰۱ ؛ درامی نوجوانانه و فراموش نشدنی!

معرفی و نقد سریال ترکی عشق ۱۰۱ ؛ درامی نوجوانانه و فراموش نشدنی!

سریال عشق ۱۰۱ یکی از جذاب‌ترین سریال‌های جوانانه ترکیه‌ای است که بین سال‌های 2020-2021 پخش شد‌. در این مقاله به سراغ معرفی سریال ترکی عشق 101 می‌رویم.

سریال های نوجوانانه یا جوانانه (Teen Drama) در دنیا طرفداران زیادی دارند. این نوع آثار بیشتر تمرکز خود را روی مسائل عاطفی و مشکلاتی که نوجوانان در سنین پایین و خصوصا دوران دبیرستان تجربه می‌کنند، می‌گذارند. هدف از ساخت درام‌های نوجوانانه آگاهی بخشیدن به افراد در این رنج سنی و همچنین جذب مخاطبان خاص برای دیدن سریال است. این نوع درام‌ها اکثرا در کشورهای آسیای شرقی طرفداران زیادی دارند و همچنین در اروپا و آمریکا نمونه‌های غربی آن تولید می‌شود.

سریال عشق ۱۰۱ (Aşk 101) به کارگردانی احمد کاتیکسیز (Ahmet Katıksız)، دنیز یورولمازر (Deniz Yorulmazer)، گوننچ اویانیک (Gönenç Uyanık) و اوموت آرال (Umut Aral) ساخته شد. مریچ آجمی (Meriç Acemi) و دستان سدولی (Destan Sedolli) نویسندگان این سریال هستند. کمپانی سازنده سریال Ay Yapım است و این عنوان بین سال‌های 2020 تا 2021 پخش شد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی سریال Ask 101 همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

زمان پخش سریال عشق 101

ژانر سریال ترکی عشق 101 نوجوانانه، تاریخی، درام، عاشقانه و کمدی است. این مجموعه نخستین بار در 24 آوریل 2020 (5 اردیبهشت 1399) بر روی پلتفرم نتفلیکس قرار گرفت. این سریال 2 فصل داشت و تعداد قسمت های سریال عشق ۱۰۱ مجموعا 16 قسمت داشت. در پایین جدول پخش سریال را مشاهده می‌کنید.

فصل تاریخ شروع تاریخ پایان تعداد قسمت‌ها
اول 5 اردیبهشت 1399 5 اردیبهشت 1399 8
دوم 8 مهر 1400 8 مهر 1400 8

داستان سریال عشق 101

داستان سریال عشق 101

خلاصه سریال ترکی عشق ۱۰۱ درباره نوجوانان پردردسر یک دبیرستان به نام‌های ادا، عثمان، سینان و کرم است. آنها در سال 1998 در حال تحصیل هستند و اخلاق‌های خاص آنها باعث می‌شود که مسئولین مدرسه و معلمان دائما آنها را مورد سرزنش قرار دهد. از بین معلمان تنها یک معلم که بورجو نام دارد، تمام تلاشش را برای حل مشکلات این جوانان می‌کند. اما بورجو باید استانبول را ترک کند و به مدرسه‌ دیگری برای خدمت برود. ادا، عثمان، سینان و کرم از این اتفاق غمگین هستند و تنها راه ماندن بورجو را عاشق شدن و ازدواج او می بینند، از این رو از یکی از دانش آموزان ممتاز مدرسه به نام ایشیک کمک می‌خواهند. آنها قصد دارند بین بورجو و کمال (یکی دیگر از معلم‌های مدرسه) آشنایی ایجاد کنند تا مانع رفتن معلم محبوبشان شوند.

همچنین بخوانید :

بازیگران سریال سریال عشق ۱۰۱

این قسمت را به معرفی هنرپیشه‌های این سریال اختصاص می‌دهیم و با بیوگرافی بازیگران اصلی همراه شما هستیم.

مرت یازجی اوغلو در نقش سینان

بازیگران سریال سریال عشق ۱۰۱

مرت یازجی اوغلو (Mert Yazıcıoğlu) هنرپیشه اهل کشور ترکیه در 10 مه سال 1993 (20 اردیبهشت 1372) متولد شد. او اهل استانبول کشور ترکیه است. این بازیگر کار خود به صورت حرفه‌ای را از سال 2012 با حضور در سریال زیر پوست شهر (Kayıp Şehir) آغاز کرد و با سریال رز سیاه (Karagül) به شهرت رسید. سریال‌های محمد: فاتح جهان (Mehmed: Bir Cihan Fatihi)، یک لیتر اشک (Bir Litre Gözyaşı)، آشفته (Darmaduman)، زمان مرگ (Ölüm Zamanı) و غنچه‌های سرخ (Kızıl Goncalar) از سریال‌های مشهور این بازیگر هستند. یازجی اوغلو دو فیلم سینمایی به نام‌های خویشاوندان پدربزرگم (Dedemin İnsanları) و بازی خوب (İyi Oyun) در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین بخوانید :

کوبیلای آکا در نقش کرم

هنرپیشه های عشق ۱۰۱

کوبیلای آکا (Kubilay Aka) هنرپیشه اهل استانبول ترکیه متولد 12 آوریل 1995 (23 فروردین 1374) است. او با شخصیت علی کمال سریال پرطرفدار وطنم تویی (Vatanım Sensin) نخستین بار در سال 2016 توانست دیده شود. سپس سال بعد با فیلم Arif V 216 وارد سینما شد. حضور این هنرپیشه در سریال عشق 101 سبب شهرت او شد و سپس در سریال‌های دیده‌شده‌ای همچون گودال (Çukur)، سقف‌های شیشه‌ای (Cam Tavanlar)، 9 جنگاور (Dokuz Oğuz) و دانه‌های مروارید (İnci Taneleri) حضور پیدا کرد.

آلینا بوز در نقش ادا

بررسی سریال ترکی عشق ۱۰۱

آلینا بوز (Alina Boz) یا آلینا بز یکی از بازیگران روسی-ترکیه‌ای است که در 14 ژوئن 1998 (24 خرداد 1377) چشم ب جهان گشود. مادر او اهل روسیه و پدرش از مهاجران بلغاری ترکیه است. این بازیگر از زمان تحصیلات ابتدایی به ترکیه آمد و در سال 2013 با سریال پرستاران شجاع (Cesur Hemşire) بازیگری را آغاز کرد. حضور در سریال گوزل (Paramparça) سبب شهرت این بازیگر جوان شد. از سریال‌های مشهور آلینا بوز باید به دستم را رها نکن (Elimi Bırakma)، اهل ماراش (Maraşlı)، داستام یک پری (Elimi Bırakma) و شب سال نو (Yılbaşı Gecesi) اشاره کنیم. این بازیگر از سال 2016 با فیلم Kaçma Birader وارد سینمای ترکیه شد.

صلاح الدین پاشالی در نقش عثمان

معرفی سریال Ask 101

صلاح الدین پاشالی (Selahattin Paşalı) بازیگر ترکی اهل شهر ازمیر این کشور است و در 2 فوریه 1990 (13 بهمن 1368) چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال 2017 با سریال ضربان قلب (Kalp Atışı) آغاز کرد و با سریال یک امید کافیست (Bir Umut Yeter) به شهرت رسید. سریال‌های نیمه شب در عمارت پرا (Pera Palas’ta Gece Yarısı) و عمر (Ömer) از جمله آثار مشهور این بازیگر هستند. او از سال 2022 با فیلم Mukavemet وارد سینما شد.

ایپک فیلیز یازیجی در نقش ایشیک

خلاصه سریال ترکی عشق ۱۰۱

ایپک فیلیز یازیجی (İpek Filiz Yazıcı) بازیگر اهل ترکیه در تاریخ 6 اکتبر 2001 (14 مهر 1380) در شهر استانبول متولد شد‌. او بازیگری را از سال 2016 با سریال پدرم و خانواده‌اش (Babam ve Ailesi) شروع کرد و با سریال ترکی عشق 101 به شهرت رسید. از آثار مشهور این بازیگر باید به سریال آتش درونمان (İçimizdeki Ateş) و فیلم UFO اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

پینار دنیز در نقش بورجو

تعداد قسمت های سریال عشق ۱۰۱

پینار دنیز (Pınar Deniz) هنرپیشه اهل آدانا ترکیه در 4 نوامبر 1993 (13 آبان 1372) چشم به جهان گشود. خانواده این بازیگر از خانواده‌های قدیمی عرب ماردین و اصالتا لبنانی هستند. او بازیگری را با سریال شروع دوباره (Sil Baştan) در سال 2014 شروع کرد. مجموعه تلویزیونی محبوب وطنم تویی باعث شهرت این بازیگر شد. سریال‌های یک تندباد (Bir Deli Rüzgar)، قضاوت (Yargı) و فیلم قیامت عشق (Aşkın Kıyameti) از آثار مشهور پینار دنیز هستند. او از سال 2011 با فیلم Kardeşim Benim 2 وارد سینما شد.

کان اورانجی اوغلو در نقش کمال

معرفی و نقد سریال ترکی عشق ۱۰۱ ؛ درامی نوجوانانه و فراموش نشدنی!

کان اورانجی اوغلو (Kaan Urgancıoğlu) بازیگر اهل ترکیه در شهر ازمیر به دنیا آمد. تاریخ تولد این بازیگر 9 مه 1981 (19 اردیبهشت 1360) است. او بازیگری را از سال 2002 با سریال Karaoğlan شروع کرد و سپس سال 2005 با فیلم Ispanaktan Nağmeler وارد سینما شد. سریال‌های عشق سیاه (Kara Sevda) و قضاوت (Yargı) از جمله مشهورترین سریال‌های این بازیگر هستند. او تا کنون برای ایفای نقش‌های خود برنده جوایز گوناگونی شده است.

سایر هنرپیشه های عشق ۱۰۱ عبارتند از:

  • اجه یوکسل (Ece Yüksel) در نقش الیف
  • مفید کایاجان (Müfit Kayacan) در نقش نجدت
  • باده ایشجیل (Bade İşcil) در نقش بزرگسالی ایشیک
  • طوبا اونسال (Tuba Ünsal) در نقش بزرگسالی ادا
  • مرت فیرات (Mert Fırat) در نقش بزرگسالی کرم
  • فاتیح آرتمن (Fatih Artman) در نقش بزرگسالی عثمان
  • اوراز کایگیلار اوغلو (Uraz Kaygılaroğlu) در نقش بزرگسالی سینان
  • اوگدای گیریشکن (Ogeday Girişken) در نقش نامیک
  • علی ایل (Ali İl) در نقش تونجای
  • مروه آکایا (Merve Akkaya) در نقش بیلور

نقد سریال ترکی عشق 101

معرفی و نقد سریال ترکی عشق ۱۰۱ ؛ درامی نوجوانانه و فراموش نشدنی!

عشق ۱۰۱ یک سریال درام نوجوانانه ترکی است که با الهام از سریال‌هایی همچون Elite یا Sex Education ساخته شده است. البته این مجموعه طوری تولید شده که مناسب فرهنگ کشور ترکیه باشد و در حقیقت نمونه کپی شده نسخه‌های غربی خود نیست. فیلمنامه سادگی خاصی دارد و پیچش‌های داستانی زیادی در آن دیده نمی‌شود. یکی از ضعف‌های داستان، همین قضیه قابل پیش‌بینی بودن آن است‌. اما از طرف دیگر بازی خوب بازیگران این ضعف را جبران می‌کند. هر یک از شخصیت‌های داستان، نماینده افکار و تیپ‌های شخصیتی مختلف جامعه هستند.

همچنین بخوانید :

سریال ترکی عشق 101 سریال دغدغه‌مندی است و صرفا با چند صحنه عاشقانه سعی نمی‌کند مخاطب را جذب کند. شخصیت‌ها ناپختگی‌های خاص خود را دارند و هیچکدام عالی نیستند. یکی دیگر از نقاط ضعف این مجموعه گریم و انتخاب لباس‌های ضعیف آن است‌. گاهی اصلا فضای دهه 90 در سریال حس نمی‌شود. اما در سمت دیگر، قسمت‌ها کوتاه هستن و وقت مخاطب را نمی‌گیرند. در مجموع نمرات سریال Ask 101 بالاست و با تولید خوبی از ترکیه در این ژانر روبه‌رو هستیم‌.

سخن پایانی

نقد سریال ترکی عشق 101

در این مقاله با معرفی و بررسی سریال ترکی عشق ۱۰۱ همراه شما بودیم و سعی کردیم این مجموعه را به خوبی به شما معرفی کنیم. نظر شما درباره این اثر چیست؟ فکر می‌کنید نقاط مثبت و منفی این اثر چه هستند؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا